Je neemt sneller iets aan van iemand die op je lijkt

We zijn eerder geneigd iemand te volgen, of iets voor iemand te doen, als we iets gemeen hebben met die persoon. In de sociale psychologie wordt dit omschreven als gelijksoortigheid.

Als we iets gemeen hebben met iemand dan ontstaat een klik. Bijvoorbeeld: we werken op dezelfde locatie, we komen uit dezelfde shift, we zijn even lang in dienst van het bedrijf, we hebben dezelfde woonplaats, geboortedatum, beroep of naam etc.  Als mensen meer gelijk zijn aan jou, vind je ze aardiger en heb je minder weerstand tegen de persoon en zijn of haar boodschap. Er geldt wel hoe unieker het punt van overeenkomst, hoe meer speciaal dit wordt ervaren.

Daarom zien we in de reclame vaak mensen zoals wij, die producten gebruiken waarvan het de bedoeling is dat wij ze ook gaan gebruiken.

Voorbeeld uit mijn praktijk:

Ik kwam heel recent een naam- en vakgenoot tegen. Ik merkte dat je inderdaad nog sneller een klik hebt met iemand die zowel hetzelfde vak heeft als dezelfde naam.

Met naam- en vakgenoot Saskia bij flexwerkplek GoodPlace2Work
Lees verder

Waarom WETEN niet hetzelfde is als DOEN

Hoe breng je iemand of een organisatie van weten naar doen? Als we dat goed zouden beheersen als SHE professionals, dan werd ons vak een stuk eenvoudiger.

We ervaren allemaal dat we als mens niet altijd direct ons gedrag gaan aanpassen als we weten dat iets goed of juist niet goed voor ons is. Voorbeelden te over: COVID-19, gezond eten en overgewicht, gebruik van de telefoon in de auto, gebruik van gehoorbescherming en handschoenen in de fabriek etc.. Daar is meer voor nodig.

Wat is er dan nodig? Ik heb geen panklaar recept, maar wel een aantal tips en inzichten van experts die ervoor kunnen zorgen dat de informatie die telt blijft hangen:

Lees verder

Mijn logo

Vijf dingen waar ik heel enthousiast over ben verenigd op dit mooie schaaltje: mijn vak (SHE), mijn bedrijf, mijn logo, mijn stad (Delft) en Delfts blauw, geschilderd door Carolijn Booy van de Blauwe Tulp.Mijn naam en logo bevatten – zeker niet toevallig – details van mijn stad. Mijn dochter heeft tijdens haar ontwerp de toren van het Kruithuis in mijn logo verwerkt.

Lees verder