Je neemt sneller iets aan van iemand die op je lijkt

We zijn eerder geneigd iemand te volgen, of iets voor iemand te doen, als we iets gemeen hebben met die persoon. In de sociale psychologie wordt dit omschreven als gelijksoortigheid.

Als we iets gemeen hebben met iemand dan ontstaat een klik. Bijvoorbeeld: we werken op dezelfde locatie, we komen uit dezelfde shift, we zijn even lang in dienst van het bedrijf, we hebben dezelfde woonplaats, geboortedatum, beroep of naam etc.  Als mensen meer gelijk zijn aan jou, vind je ze aardiger en heb je minder weerstand tegen de persoon en zijn of haar boodschap. Er geldt wel hoe unieker het punt van overeenkomst, hoe meer speciaal dit wordt ervaren.

Daarom zien we in de reclame vaak mensen zoals wij, die producten gebruiken waarvan het de bedoeling is dat wij ze ook gaan gebruiken.

Voorbeeld uit mijn praktijk:

Ik kwam heel recent een naam- en vakgenoot tegen. Ik merkte dat je inderdaad nog sneller een klik hebt met iemand die zowel hetzelfde vak heeft als dezelfde naam.

Met naam- en vakgenoot Saskia bij flexwerkplek GoodPlace2Work

Wat kun je hiermee?

Stel dat we een organisatie zijn die niet zo goed ligt bij onze doelgroep. Dan zal er mogelijk weerstand zijn tegen de boodschapper als je iets wilt bereiken. De overheid die wil dat we mondkapjes gaan dragen of thuisblijven bij verkoudheid bijvoorbeeld. Als we de overheid op dit onderwerp niet meer zo waarderen als boodschapper dan kan het helpen als de overheid de boodschap laat geven door iemand die meer gelijk is aan de doelgroep. Belangrijk is om zeker te weten dat die persoon goed ligt in de doelgroep.

Hoe kunnen we dat gebruiken als SHE-professionals?

Voor ons als SHE-professional kan het ook effectief zijn om onze boodschap te laten vertellen door iemand die een klik heeft met de doelgroep en minder weerstand oproept. Enkele voorbeelden:

Maak in een poster-campagne gebruik van foto’s van directe collega’s van de doelgroep, mensen die hetzelfde werk doen. Het is wel belangrijk dat dit gewaardeerde collega’s zijn. Ook moet de boodschap op de poster geloofwaardig zijn, passen bij deze mensen.

Zorg bij observatierondes dat mensen (ook) geobserveerd worden door directe collega’s die hetzelfde werk doen. De boodschap van die collega zal minder weerstand ontvangen dan de boodschap van een leidinggevende of SHE-professional.

Laat een deel van een training of toolbox verzorgen door iemand die een klik heeft met de doelgroep. Leidt een operator op tot ergo coach en laat hem zijn collega’s voorlichten over fysieke belasting bijvoorbeeld.

Laat me weten als jullie goede voorbeelden hebben van interventies op dit gebied!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *