Iedereen – ook jij- vindt het heel belangrijk wat andere mensen doen en vinden. Cialdini zegt daarover in Invloed, de zes geheimen van het overtuigen: We bepalen wat juist is door erachter te komen wat anderen mensen vinden dat juist is. Dit wordt ook wel sociale norm genoemd. Over het algemeen willen we bij de groep horen, doen wat van ons verwacht wordt, niet afgekeurd worden of zelfs uitgesloten worden en daarom passen we ons gedrag aan om aan de sociale norm te voldoen en doen we dus bij voorkeur wat andere mensen doen.
We denken zelf overigens dat we helemaal niet zo sterk beïnvloed worden door anderen en dat we individualistisch zijn maar we laten ons wel degelijk beïnvloeden. Voorbeelden uit de praktijk zijn het aantal sterren of punten dat in beoordelingen gegeven wordt aan restaurants en hotels bijvoorbeeld. Of de informatie dat al 2 miljoen Nederlanders overgemaakt hebben aan 555. Dat beweegt ons tot imiteren en zorgt ervoor dat wij eerder geneigd zijn deze restaurants of hotels te bezoeken en geld over te maken.
Lees verder