Steeds meer mensen lezen mijn blogs – of – hoe beïnvloedt de sociale norm ons gedrag?

Iedereen – ook jij- vindt het heel belangrijk wat andere mensen doen en vinden. Cialdini zegt daarover in Invloed, de zes geheimen van het overtuigen: We bepalen wat juist is door erachter te komen wat anderen mensen vinden dat juist is. Dit wordt ook wel sociale norm genoemd. Over het algemeen willen we bij de groep horen, doen wat van ons verwacht wordt, niet afgekeurd worden of zelfs uitgesloten worden en daarom passen we ons gedrag aan om aan de sociale norm te voldoen en doen we dus bij voorkeur wat andere mensen doen.

We denken zelf overigens dat we helemaal niet zo sterk beïnvloed worden door anderen en dat we individualistisch zijn maar we laten ons wel degelijk beïnvloeden. Voorbeelden uit de praktijk zijn het aantal sterren of punten dat in beoordelingen gegeven wordt aan restaurants en hotels bijvoorbeeld. Of de informatie dat al 2 miljoen Nederlanders overgemaakt hebben aan 555. Dat beweegt ons tot imiteren en zorgt ervoor dat wij eerder geneigd zijn deze restaurants of hotels te bezoeken en geld over te maken.

Iemand zal sneller aan een regel of verzoek voldoen als we aangeven dat andere mensen ook aan dat verzoek of die regel voldoen. Het werkt daarom heel goed om daarop te wijzen: De meeste mensen doneren 5 euro per maand. 90% van de ondernemers betaalt zijn/haar belasting op tijd. De vaccinatiebereidheid is weer gestegen tot 91%. Ethisch gezien is het dan wel belangrijk dat de informatie ook klopt.

Dit werkt goed omdat we meer dan we zelf door hebben, bezig met wat andere mensen doen. Het werkt overigens alleen als we geloven dat de informatie waar is. En het werkt het beste met gelijksoortigheid dus als de mensen die het verzoek doen op ons lijken.

Hoe kunnen we dit gebruiken als SHE professional?

Laat zien wat de meerderheid doet: We kunnen in onze communicatie aangeven (als dat zo is…): De meeste mensen dragen altijd hun PBM’s, De meeste mensen ruimen altijd hun spullen op na afloop van het werk, De meeste collega’s melden een schade direct na optreden, de meeste mensen eten groente en fruit tijdens de lunch, de meeste mensen bewegen iedere dag een half uur etc. Dat zet andere mensen ertoe aan dat ook te doen. Als het nog niet zo is dat de meeste mensen jouw gewenste gedrag vertonen maar je wel een verbeterende trend signaleert: steeds meer mensen melden een spill direct na optreden.

Communiceer zoveel mogelijk positief. Als je aangeeft dat de meeste mensen hun troep niet opruimen, in de hoop dat mensen hier zo van gaan schrikken dat ze gaan opruimen, dan zal dat waarschijnlijk niet tot een positief resultaat leiden. Het niet opruimen is immers de norm en we kijken naar andere mensen en laten ons gedrag daardoor bepalen. Als we lezen dat niemand zijn troep opruimt dan wordt dat de sociale norm en hoeven wij dat dus ook niet te doen.

Zorg dat de gewenste sociale norm ook hetgeen is dat je in werkelijkheid ziet. Als je een stap vooruit wilt maken in housekeeping, ruim dan eerst gezamenlijk de fabriek/werkplek op en zorg dat die opgeruimd blijft. Mensen kijken vooral naar wat er om hen heen gebeurt en dus zal een rommelige fabriek/werkplek niet snel tot meer opruimen leiden.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat een verwaarloosde omgeving invloed kan hebben op meerdere sociale normen. Zo zorgt een omgeving met veel troep en graffiti er niet alleen voor dat mensen sneller rommel op straat gooien, maar heeft het zelfs invloed op ander gedrag zoals het meenemen van een envelop met geld die uit een brievenbus steekt. Tijdens een experiment bleek dat deze envelop significant minder meegenomen wordt in een schone omgeving.

Al deze adviezen gecombineerd: gebruik bijvoorbeeld in een postercampagne een foto van een perfect opgeruimde en schone fabriek en een collega die we sympathiek vinden met de volgende tekst: De meeste collega’s zorgen voor een veilige en schone fabriek door de werkplek na afloop van het werk netjes achter te laten.

Laat me weten of jullie meer van dit soort voorbeelden hebben en of dit gewerkt heeft in jullie praktijk dan kunnen we hier samen verder mee komen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *