In de 33 beste psychologische beïnvloedingstechnieken uit de reclame van Andrews, Van Leeuwen en Van Baaren staan een aantal ideeën die wij als SHE professionals ook elders kunnen toepassen. In een fabriek bijvoorbeeld. Een daarvan gaat over altercasting.
Geef iemand de rol die jij wilt dat hij gaat vervullen. Als je iemand een rol (van waarde, van competentie) geeft of een positieve eigenschap toekent (behulpzaam, sterk) dan is de kans groot dat die persoon zich ernaar gaat gedragen. Deze beïnvloedingstechniek wordt altercasting genoemd in de sociale psychologie en werkt goed omdat mensen deze rol vrijwillig op zich nemen, geen externe druk voelen en dus geen weerstand hebben tegen de rol en boodschap. Je hebt directe en indirecte altercasting.
Directe altercasting is verbaal. Als een oude dame tegen een voorbijganger zegt dat hij er behulpzaam uitziet en vraagt of hij haar wil helpen de weg over te steken dan zal die persoon dat sneller doen. Twee voorwaarden: de oude dame moet dat wel zoveel mogelijk ook echt menen en de voorbijganger moet een rol krijgen waar hij zich mee wil identificeren.
Indirecte altercasting is subtieler, meer onbewust en werkt met beelden. Door bijvoorbeeld een foto van een kind te laten zien, wordt de toeschouwer verleid om vrijwillig, spontaan de rol van beschermer/ouder op zich te nemen die verantwoordelijk is voor het welzijn van het kind. Hieronder zie je een foto van dit type beïnvloeding, met dank aan een van mijn studiegenoten bij de opleiding aan de Behavior Change Academy.
Lees verder