In de 33 beste psychologische beïnvloedingstechnieken uit de reclame van Andrews, Van Leeuwen en Van Baaren staan een aantal ideeën die wij als SHE professionals ook elders kunnen toepassen. In een fabriek bijvoorbeeld. Een daarvan gaat over altercasting.
Geef iemand de rol die jij wilt dat hij gaat vervullen. Als je iemand een rol (van waarde, van competentie) geeft of een positieve eigenschap toekent (behulpzaam, sterk) dan is de kans groot dat die persoon zich ernaar gaat gedragen. Deze beïnvloedingstechniek wordt altercasting genoemd in de sociale psychologie en werkt goed omdat mensen deze rol vrijwillig op zich nemen, geen externe druk voelen en dus geen weerstand hebben tegen de rol en boodschap. Je hebt directe en indirecte altercasting.
Directe altercasting is verbaal. Als een oude dame tegen een voorbijganger zegt dat hij er behulpzaam uitziet en vraagt of hij haar wil helpen de weg over te steken dan zal die persoon dat sneller doen. Twee voorwaarden: de oude dame moet dat wel zoveel mogelijk ook echt menen en de voorbijganger moet een rol krijgen waar hij zich mee wil identificeren.
Indirecte altercasting is subtieler, meer onbewust en werkt met beelden. Door bijvoorbeeld een foto van een kind te laten zien, wordt de toeschouwer verleid om vrijwillig, spontaan de rol van beschermer/ouder op zich te nemen die verantwoordelijk is voor het welzijn van het kind. Hieronder zie je een foto van dit type beïnvloeding, met dank aan een van mijn studiegenoten bij de opleiding aan de Behavior Change Academy.
Hoe kunnen we dat gebruiken als SHE professionals?
Voorbeeld van directe altercasting: Ken een kwaliteit toe aan iemand tijdens een veiligheidsronde. Ik weet dat jij het belangrijk vindt om veilig te werken. Iemand zal aan die kwaliteit willen voldoen. Dit voelt mogelijk als een trucje, dus gebruik dit alleen als je het echt meent en in het gesprek kan ondersteunen met bewijs. Maar ook als mensen heel erg in de weerstand gaan tijdens de veiligheidsronde kun je altercasting gebruiken om ze daaruit te halen. Geef ze de rol van professional, vraag om hun mening, om mee te denken tijdens het gesprek.
Ander voorbeeld zet op een poster voor housekeeping: Top dat jij ervoor kiest het om de fabriek schoon te houden! Daarmee duw je de toeschouwer in deze rol.
Voorbeeld van indirecte altercasting dat ik tegenkwam in de praktijk: een campagne voor veilig werken gebruikt de beelden van kinderen van werknemers in werkkleding en herinnert de werknemer eraan dat zij een rol hebben als ouder en dat ze veilig werken om iedere avond weer veilig en gezond aan het avondeten te kunnen zitten met het gezin. Maar dat ze ook een rol hebben om ervoor te zorgen dat de kinderen van collega’s hun vader of moeder iedere avond weer terugzien.
Een ander sterk voorbeeld dat ik in het verleden tegen ben gekomen op dit gebied is het borduren van de namen van dierbaren op de mouw van een werkpak. Iedere keer als iemand de naam ziet van zijn dierbaren wordt hij geduwd in de rol van beschermer en wordt hij herinnerd aan het belang van veilig werken.
Wat kun jij met deze informatie?
Jij bent heel actief bezig met het verbeteren van de veiligheid, dus jij gaat vast iets doen met de informatie uit deze blog! Laat me weten hoe je dit hebt toegepast en wat de resultaten zijn!