Maak het persoonlijk

Wat is personalisatie?

Het op maat maken van producten of diensten, op basis van eigenschappen en/of voorkeuren van de gebruiker. In de marketing wordt dit steeds meer gebruikt.

Hoe werkt personalisatie?

Je krijgt bijvoorbeeld een reclamebrief die specifiek aan jou gericht is. Jouw naam staat erin. Jouw neiging om de brief te lezen zal in dat geval  groter zijn dan als de brief niet gepersonaliseerd is. Ook zul je eerder op links klikken in een gepersonaliseerde email. Dit heeft voordelen voor de afzender want die kan jou via die link naar zijn website brengen.

We zijn verder bijvoorbeeld eerder geneigd om een cola fles te kopen als onze naam erop staat. Of in mijn geval een flesje water of een pak vruchtensap van de Lidl met Saskia erop of een pak chocomel met de letter S en P.

Denk ook aan het cocktail party effect. Je hoort niet wat anderen zeggen totdat je je naam hoort, dan hoor je ineens wel waar ze over praten. Het werkt ook andersom. Als iemand jou een brief schrijft en die persoonlijk ondertekent (Met Winston of Nicolette in plaats van met de Postcodeloterij) dan wordt de informatie warmer, interessanter en concreter en heb je een grotere kans dat de informatie bij jou aankomt. 

Een verdergaande manier van personalisatie is dat je een email ontvangt met informatie over zaken waar we op dat moment mee bezig bent, die jouw interesse hebben. Dat geeft een grotere kans op reactie van jouw kant. Dit moet overigens ook weer niet te ver gaan want dan vragen we ons af of onze privacy wel voldoende bewaakt wordt.

Personalisatie kun je ook buiten de marketing gebruiken. Mensen voelen meer connectie met jouw boodschap als ze erkend worden in ‘dit ben jij’, maar ook als jij jezelf laat zien.

Hoe kunnen we dit gebruiken in de industrie?

  • Onderteken emails vanuit het MT of vanuit een leiderschapsteam altijd persoonlijk en niet met ‘groeten van het MT’.
  • Personaliseer emails aan alle medewerkers, en zorg dat deze aan de persoon zelf gericht zijn.
  • Zet het logo van het bedrijf op de werkkleding, veiligheidshesjes en helm.
  • Deel bij veiligheidsdagen of teambuildingdagen een trui, tas of handdoek uit met het logo van het bedrijf.
  • Geef iedereen een beker met de eigen naam erop en het logo van het bedrijf in een campagne om minder koffiebekertjes te gaan gebruiken.
  • En voor de toekomst: als een medewerker in het SHE Management systeem naar informatie over persoonlijke beschermingsmiddelen zoekt, krijgt hij daarna automatisch een safety flyer of een aanbod voor een e-learning over dit onderwerp. Omdat de medewerker al met dit onderwerp bezig is, sluit je met deze informatie aan bij zijn behoefte en interesse op dat moment. Daarmee heb je meer kans dat de boodschap landt dan als hij deze informatie op een willekeurig ander moment ontvangt.  

Ik ben heel benieuwd naar jullie voorbeelden!

Bekend maakt bemind

Wanneer je herhaaldelijk een product of merk voorgeschoteld krijgt, ga je dat product steeds positiever beoordelen en sla je het op in je geheugen. Dit geldt voor alles dat je kunt zien dus ook voor mensen! Dit is een onbewust proces. De herhaling geeft een gevoel van vertrouwdheid, herkenning en een positiever idee over het waarheidsgehalte van de boodschap.

Voorbeeld uit de praktijk is dat we de bekende merken vaker kopen omdat we ze vaak hebben gezien zonder dat zelf door te hebben. Denk aan bekende slogans als Nespresso what else? Mediamarkt, ik ben toch niet gek? Bol.com, de winkel van ons allemaal.

Lees verder