Bekend maakt bemind

Wanneer je herhaaldelijk een product of merk voorgeschoteld krijgt, ga je dat product steeds positiever beoordelen en sla je het op in je geheugen. Dit geldt voor alles dat je kunt zien dus ook voor mensen! Dit is een onbewust proces. De herhaling geeft een gevoel van vertrouwdheid, herkenning en een positiever idee over het waarheidsgehalte van de boodschap.

Voorbeeld uit de praktijk is dat we de bekende merken vaker kopen omdat we ze vaak hebben gezien zonder dat zelf door te hebben. Denk aan bekende slogans als Nespresso what else? Mediamarkt, ik ben toch niet gek? Bol.com, de winkel van ons allemaal.

Er geldt wel een maximum aan deze herhaling. Te veel kan irritatie opleveren. De eerste 10 tot 20 herhalingen (met tussenpozen om weerstand te voorkomen) zorgen voor het positieve effect. Daarna neemt dat af maar is herhaling wel nodig om te blijven hangen. Je kunt herhaling ook indirect doen (bepaald merk cola laten zien in een soap serie bijvoorbeeld), dit werkt even goed en roept minder weerstand op. Zorg ook voor een korte, bondige en visuele boodschap.

Hoe kunnen we dat gebruiken als SHE professionals?

Welke informatie willen we positief onder de aandacht brengen? De Life Saving Rules? Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen? Het belang van housekeeping? Een aangepaste manier van veilig werken?  

Herhalen zorgt ervoor dat jouw collega’s positiever denken over jouw boodschap en hem beter herinneren.

Wissel af in de manier waarop je de boodschap herhaalt: via een poster, een toolbox, een safety flyer, een (MT) nieuwsbrief, een boodschap op de screensaver, een bericht op de display van de koffiemachine of op de koffiebekertjes, via vloerstickers, helmstickers, veiligheidshesjes etc etc

Laat me weten of jullie ervaring hebben met ‘bekend maakt bemind’ in een fabrieksomgeving en of je daarmee interventies hebben toegepast die goed gewerkt hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *