FOMO: Hoe Schaarste en Exclusiviteit Ons Gedrag Sturen

Wat zeldzaam is, is meer waard. Schaarste en exclusiviteit zorgen ervoor dat wij iets meer gaan willen, dat we er meer waarde aan gaan hechten.

Waarom is dat?

Iets dat beperkt beschikbaar is, wordt waardevoller voor ons. We denken dat iets schaars is omdat iedereen het wil en dus willen wij het ook (social proof).We zijn bang dat we spijt zullen hebben als we het niet gekocht hebben en het is op. We zijn bang dat onze keuzevrijheid om het product te kopen in gevaar komt als we geen actie nemen.

De gedachte dat andere mensen mogelijk wc papier zouden gaan hamsteren, zorgde ervoor dat aan het begin van de coronacrisis wekenlang geen wc papier meer te krijgen was in de supermarkten.

Schaarste creëert dus urgentie of zet ons aan tot actie door beperkte hoeveelheid of beperkte tijd. En daar wordt gebruik van gemaakt in de reclame om ons snel te laten beslissen over de laatste kamers op een hotel booking website, het laatste kledingstuk in onze maat dat nog beschikbaar is, een aanbieding die nog 2 dagen geldig is etc.

Exclusiviteit focust op wie toegang heeft (beperkt tot een specifieke groep). Exclusiviteit richt zich op het creëren van een gevoel van speciaal of uniek zijn en versterkt de motivatie om bij een bepaalde groep te willen horen.

We voelen ons vaak meer aangetrokken tot iets dat niet voor iedereen beschikbaar is. We hechten daarom over het algemeen ook meer waarde aan schaarse informatie, informatie die niet iedereen krijgt, die aan een kleine exclusieve groep wordt gegeven. We vinden die informatie overtuigender en zijn meer geneigd iets met die informatie te doen. Als we een uitnodiging krijgen die niet voor iedereen is, we een onderdeel van een kleine exclusieve groep zijn, gaan we eerder op een verzoek in om ergens aan mee te doen.

Ook hier wordt in de reclame veelvuldig gebruik van gemaakt. Denk aan gelimiteerde edities, exclusieve aanbiedingen voor bonushouders, member-only sales, alleen toegankelijk voor premiumleden etc.

Hoe kunnen we dat gebruiken als SHE-professionals?

Schaarste en exclusiviteit kun je gebruiken om veiligheid een hogere status te geven.

  • Rijk jaarlijks een prijs uit aan de contractorfirma die de beste veiligheidsprestaties heeft laten zien.
  • Maak een functie bij de veiligheidsafdeling onderdeel van een snel carrièretraject binnen het bedrijf. 😊
  • Benadruk wat mensen verliezen door iets na te laten. Verlies van gezelligheid tijdens de oude dag als je je gehoor verliest bijvoorbeeld (gebruik gehoorbescherming!)
  • Als je met Safety Ambassadors gaat werken zorg dat ze persoonlijk uitgenodigd worden door de directeur en maak duidelijk dat gekozen is voor een selectief aantal medewerkers waarvan gedacht wordt dat ze echt het verschil kunnen maken.

Hebben jullie voorbeelden voor mij hoe je schaarste en exclusiviteit hebt gebruikt bij het beïnvloeden van veiligheidsgedrag?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *