Menselijk maakt toegankelijk

We zijn geneigd om dieren en dingen menselijke eigenschappen te geven. Dat wordt regelmatig gebruikt in de reclame. Het vermenselijken van een product of merk zorgt voor herkenning en kan de band met het product versterken. En dat is wat de producent van dit product graag ziet. Deze vorm van gedragsbeïnvloeding heet antropomorfisme en het is niet vreemd dat merken daar gebruik van maken, denk aan la vache qui rit en pratende M&M’s.

Onze voorkeur voor knuffeldieren en het feit dat we meehuilen met bambi als zijn moeder door een jager wordt neergeschoten, zijn ook vormen van antropomorfisme, net als Donald Duck en Mickey Mouse.

In mijn omgeving heb ik tal van voorbeelden gevonden: een lachende deur of stoel, een knipoog in het embleem van BCC dat sterk op een gezicht lijkt, een blik en veger met een snor, een speen met een beugel en een geldmaat met een lach.

Voorbeelden van vermenselijking van producten

Hoe kunnen we dat gebruiken als SHE-professionals?

Een van de voorbeelden die ik in de praktijk ben tegengekomen is ons veiligheidsbewustzijn af te beelden als een engel die persoonsgroot neer werd gezet op plaatsen waar medewerkers vaak langskomen. Ook het gebruik van een helm met armen en benen als logo/symbool voor een veiligheidscultuurprogramma.

Of dit iedereen evenveel aansprak weet ik niet, er zijn collega’s die het kinderachtig vonden, maar ik merk zelf dat ik beide zaken nog steeds herinner, dus het is wel blijven hangen.

Laat me weten of jullie meer mogelijkheden zien om het vermenselijken van dingen te gebruiken om de veiligheidsboodschap over te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *