Als voorbeeld onderstaand bord. De doelgroep, de ouders die hun kinderen alleen rond laten dwalen zonder erop te letten, wordt verrast door deze onverwachte boodschap. Breekijzer technieken zorgen ervoor dat de doelgroep heel even haar kritische houding laat varen (t.o.v. jouw mening over hun functioneren als oppas). Daarna heb je hun aandacht en is de kans groter dat ze gaan doen wat jij wilt namelijk beter op hun kinderen letten.
Wat daar dan bij hoort is dat de breekijzer actie niet te extreem is waardoor deze als negatief wordt ervaren. Ook moet duidelijk zijn welk gedrag verwacht wordt. In bovenstaand voorbeeld zit dat al in de zin (gewenst gedrag is dat kinderen niet alleen rondlopen).
In de 33 beste psychologische beïnvloedingstechnieken uit de reclame van Andrews, Van Leeuwen en Van Baaren wordt dit disrupt & reframe genoemd. De aandacht afleiden om vervolgens het voorstel dat anders zeker zou zijn afgewezen beter te kunnen verkopen.
Hoe kunnen we dit toepassen in de industrie?
- Maak gebruik van onverwachte elementen op posters, in presentaties of trainingen om te zorgen dat jouw doelgroep bij de les blijft
Hebben jullie meer voorbeelden voor mij waarin dit wordt toegepast?