Gedrag duwtje

Tijdens mijn studie aan de Behavior Change Academy heb ik het boek ‘Nudge’ gelezen van Richard Thaler en Cass Sunstein.

Een Nudge is een duwtje in de richting van het gedrag waartoe je jezelf of anderen wilt brengen.

Dat kan op een heleboel manieren, o.a.:

  • Versimpel: Bied een boodschap aan in meerdere talen.
  • Maak het makkelijker: meer mensen dienen hun belastingformulier op tijd in, nu dit vooraf al vrijwel helemaal voor ons is ingevuld.  
  • Stuur een herinnering: persoonlijk vergeet ik mijn tandarts of ziekenhuis afspraak minder snel omdat ik een dag van tevoren per email of SMS een herinnering krijg.
  • Zorg dat de standaardregel de door jou gewenste keuze is: meest bekende voorbeeld is het donorsysteem. Veel meer inwoners van Nederland staan als donor geregistreerd sinds je actie moet ondernemen om geen donor te zijn. Ander voorbeeld: in het verleden had je een sticker nodig op de brievenbus om aan te geven dat je geen reclame materiaal wilt. In een aantal gemeentes is dit omgedraaid. De standaard keuze is ‘geen folders’. Als je wel folders wilt, moet je dat aangeven met een sticker op de brievenbus. Dit zal zorgen voor een kleiner aantal huizen dat folders wil en zal dus een gunstige invloed hebben op de hoeveelheid geproduceerd papierafval door folders.

Hoe kunnen we dit gebruiken in de industrie?

  • Versimpel: Maak de werkinstructies en procedures inhoudelijk toegankelijker door alle overbodige informatie te elimineren en zorg dat het taalniveau aansluit bij het taalniveau van de gebruiker van de procedure. Vertaal de Life Saving Rules in het Engels maar ook in andere talen die veel gebruikt worden op locatie.
  • Maak veilig gedrag makkelijker: Maak het vinden van een procedure in het management systeem zo makkelijk mogelijk. Onderzoek welke veiligheidssystemen heftruck verkeer veiliger kunnen maken: blue spot bij achteruit rijden, Pedestrian Alert System, automatisch stoppen of langzamer rijden als er iemand in de buurt is. Maak gebruik van belijning om aan te geven waar mensen veilig kunnen lopen.
  • Stuur een herinnering: Maak gebruik van herinneringen op de werkplaats in de vorm van een boodschap op een beker, screensaver, poster of vloersticker die collega’s attenderen op de boodschap die je tijdens een toolbox of training hebt gegeven. Hierbij is het wel belangrijk dit tijdig te vervangen want op een gegeven moment is de herinnering deel van het meubilair geworden. Zorg dat wettelijke taken die jaarlijks gedaan moeten worden voorzien worden van een tijdige automatische herinnering en zorg dat duidelijk is dat het een wettelijke taak is.
  • Zorg dat de standaardregel de door jou gewenste keuze is: een operator kan alleen een heftruck starten als zijn heftruck certificaat actueel is en als hij een gordel om heeft. Het gezonde eten in de kantine ligt op een prominente plaats en is goedkoper dan ongezond eten.

Laat me weten of jullie meer van dit soort voorbeelden hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *