Als je gedrag wilt veranderen zul je bij de doelgroep het gevoel van urgentie moeten verhogen. We proberen dat vaak te doen door een zeer overtuigend verhaal te houden met tal van argumenten die de urgentie van de verandering ondersteunen. We weten allemaal uit ervaring dat dat niet altijd even goed werkt. Wat beter werkt is de noodzaak laten ervaren, de urgentie voelbaar maken.
Hoe doe je dat?
Er zijn mooie voorbeelden waarin de doelgroep meegenomen wordt in een ervaring die de urgentie duidelijk maakt. Ze gaan bijvoorbeeld een weekje meewerken in een omgeving waarin vies of fysiek zwaar werk wordt gedaan. Of het verhaal van de inkoper die het helemaal zat was dat iedereen in zijn bedrijf de vrijheid had om zijn eigen type werkhandschoenen aan te schaffen. Hij verzamelde alle type handschoenen die in het bedrijf gebruikt werden en toonde de enorme stapel aan senior management inclusief de (zeer uiteenlopende) prijs die voor deze handschoenen betaald werd.
Hoe kunnen we dat gebruiken als SHE-professionals?
- De leiding klaagt over het niveau van de housekeeping in de fabriek. De collega’s in de fabriek geven aan dat de leiding niet ziet welke moeilijkheden zij ervaren. Stel voor aan de leiding om samen een dag lang mee te werken met de collega’s die schoonmaken en een week later nog een keer. Er zijn dan een aantal zaken waarvan ik verwacht dat de urgentie hoger wordt, namelijk de schoonmaakmiddelen zelf (als het schoonmaken heel moeizaam verliep vanwege de kwaliteit van deze middelen) en de onderliggende oorzaken (als na een week de omgeving weer even vies is als een week eerder, of als het iedere keer heel veel werk is om iets schoon te krijgen bijvoorbeeld omdat het gemorste materiaal heel lastig te verwijderen is).
- Laat medewerkers die een incident hebben meegemaakt hun verhaal delen tijdens bijeenkomsten of via video’s. Een medewerker die vertelt over een bijna-ongeval of een ernstig incident, kan veel impact hebben op anderen.
- Organiseer realistische ongevallen-simulaties die medewerkers laten zien wat er kan gebeuren als veiligheidsprotocollen niet worden nageleefd. Dit kunnen tabletop-oefeningen zijn of zelfs virtuele realiteit (VR)-scenario’s waarin medewerkers zich letterlijk kunnen inleven in een gevaarlijke situatie.
- Deel veiligheidsstatistieken die specifiek en lokaal zijn, bijvoorbeeld over incidenten die op dezelfde werkplek of in hetzelfde team zijn gebeurd. Geef voorbeelden zoals “In ons team zijn er dit jaar al drie incidenten geweest door het niet dragen van veiligheidshandschoenen.” Dit creëert een gevoel van nabijheid en urgentie doordat medewerkers het risico als direct en persoonlijk relevant ervaren.