Autoriteit: als hij/zij het zegt, zal het wel waar zijn.

Mensen zijn gevoelig voor autoriteit en zijn eerder geneigd mee te gaan met de mening of aanbevelingen van een persoon die ze als autoriteit zien. Iemand met een hoge(re) sociale positie of bepaalde expertise. We zijn ook gevoelig voor symbolen van autoriteit als titels, uniformen, zakelijke kleding, merk auto’s etc.

Hier wordt regelmatig gebruik van gemaakt in de reclame: bijvoorbeeld het aanprijzen van een tandpasta merk door een tandarts of mondhygiëniste in een witte jas. Of zoals hieronder, het aanprijzen van een huidcrème door iemand in een witte jas; niet alleen het skelet heeft een witte jas aan maar ook de verkoper die op de achtergrond met een klant aan het praten is.

Waarom zijn wij makkelijk te beïnvloeden door iemand met autoriteit? We hebben al jong geleerd dat het handig is om het advies van autoriteitspersonen als ouders en leraren te volgen. Als we vertrouwen op de expertise van anderen, hoeven we niet alles zelf uit te zoeken en dat spaart energie.

In de coronacrisis is uitgebreid gebruik gemaakt van gedragsbeïnvloeding d.m.v. autoriteit. De RIVM werd naar voren geschoven en Jaap van Dissel van het RIVM kwam regelmatig aan het woord om over de resultaten van diverse wetenschappelijke onderzoeken te praten.

Wat je tijdens de coronacrisis ook kon waarnemen: wie we zien als autoriteitsfiguur is wel gewijzigd t.o.v. vroeger. De vlogger heeft in sommige groepen duidelijk terrein gewonnen over de wetenschapper bijvoorbeeld.

Hoe kunnen we dat gebruiken als SHE-professionals?

Maak gebruik van autoriteiten om jouw boodschap te vertolken en een bepaald veiligheidsgedrag te bevorderen. Zorg wel dat de autoriteiten aansluiten bij jouw doelgroep en geen weerstand oproepen. Wie beschouwt jouw doelgroep als een autoriteit? Zorg ook dat de autoriteit alleen correcte informatie deelt.

  • Nodig een expert van buiten uit (bijvoorbeeld van 5x beter) om uit te leggen wat het risico is van blootstelling aan fijn stof, of van lasrook.
  • Laat een externe firma een fittest doen op de adembeschermingsmaskers en laat de experts van deze firma uitleggen tijdens die test wat de gevolgen zijn van een slecht zitten masker of teveel gezichtsbeharing.
  • Vitaliteit shift: organiseer een aantal lezingen waarin een expert uitlegt hoe je beter gaat slapen na een nachtdienst en welke invloed (gezonde) voeding tijdens onregelmatige werkuren heeft op de gezondheid/vitaliteit.
  • Nodig een ergonoom uit om voorlichting te geven over het effect van fysieke belasting op het lichaam.
  • Maak experts binnen het bedrijf duidelijk herkenbaar door bijvoorbeeld een andere kleur helm te laten dragen of een andere kleur veiligheidskleding.
  • Stel jezelf voor als expert: de schrijver van deze blog is gecertificeerd hoger veiligheidskundige, gecertificeerd arbeidshygiënist en A&O deskundige, zit al ruim 15 jaar in het vak, waarvan 10 als SHE Manager en brengt haar ervaringen onder in een aantal blogs, na het volgen van de postdoctorale opleiding gedragsbeïnvloeding aan de Behavior Change Academy. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *